کد مطلب:231652 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:202

در فوائد خرما و رطب
30- محمد بن حسن بن شمون گوید: برای حضرت رضا علیه السلام نوشتم كه یكی از اصحاب ما از بوی دهان ناراحت است.

امام علیه السلام در پاسخ من نوشت: خرمای برانی بخورید.

یكی دیگر برای او نوشت و از یبوست شكایت كرد، برای او نوشت ناشتا خرمای برانی بخورید و سپس آب میل كنید، وی دستور حضرت رضا را كار بست و چاق شد و رطوبت بر او غلبه كرد، و بار دیگر از رطوبت شكایت كرد.

فرمود: این بار ناشتا خرما برانی بخورید و آب روی آن میل نكنید، آن مرد دستور حضرت را كار بست و مزاجش معتدل گردید.

31- سلیمان جعفری گوید: بعضی از اولاد علی علیه السلام ما را دعوت كرده بودند و ما به اتفاق حضرت رضا سلام الله علیه در دعوت آنها حاضر شدیم، و در گوشه ای كه مشرف بر مجلس بود جلوس كردیم، مردم دسته دسته وارد می شدند و غذا می خوردند.

در این هنگام حضرت رضا متوجه من شد و فرمود: مقداری از آن خرماها را بیاورید من هم مقداری خرما را در یك طبق نهاده نزدیك بردم.

حضرت رضا علیه السلام در حالیكه تكیه داده بودند چند عدد از آن خرماها



[ صفحه 713]



را میل كردند، و من هم در مقابل آن جناب ایستاده بودم، و طبق خرما در دست من بود، پس از اینكه مجلس مهمانی به هم خورد سوار شدیم و به طرف منزل خود حركت كردیم.

حضرت در بین راه فرمودند: من فقط از خرماهائی كه در آن سفره چیده بودند خوشم آمد.

32- سلیمان جعفری گوید: خدمت حضرت رضا علیه السلام رسیدم و مشاهده كردم در مقابل آن جناب مقداری خرما گذاشته شده است و آن حضرت با اشتیاق وافری از آن میل می كنند.

فرمود: ای سلیمان نزدیك بیا و از این خرما بخور، وی گفت: نزدیك رفتم و در خوردن خرما با وی شركت كردم، سپس عرض كردم قربانت گردم شما با میل زیادی خرما می خورید؟

فرمود: آری من خرما را دوست دارم، عرض كردم: چرا؟

فرمود: برای اینكه پدرانم خرما را دوست داشتند و حضرت رسول (ص) نیز خرما را دوست داشتند، و شیعیان ما هم خرما را دوست دارند، زیرا آنان نیز از سرشت ما خلق شده اند، و دشمنان ما مسكرات را دوست می دارند، زیرا آنها از آتش آفریده شده اند.

33- حضرت رضا علیه السلام از جدش رسول خدا (ص) روایت كرده كه فرمود: خرما را ناشتا میل كنید، تا كرمهای شكم را بكشد.